10 marzec 2021

Rejestracja znaku towarowego

spokojnie... nie jest to takie trudne jak Ci się wydaje.

Znak towarowy to wizytówka firmy, jej „twarz” i pierwsze, co widzi potencjalny klient. Dbałość o własną markę, jej wizerunek i przyszłość może być realizowana poprzez wykorzystanie różnych rozwiązań, a jednym z nich jest właśnie znak towarowy. Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, co to jest znak towarowy, jak zastrzec znak towarowy i ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego. Jeśli interesują Cię te zagadnienia, to zapraszam do czytania.

Co to jest znak towarowy? Definicja pojęcia

Znak towarowy jest rodzajem oznaczenia, dzięki któremu można jednoznacznie odróżnić produkt jednej firmy od produktu innej. Funkcję znaku towarowego pełni najczęściej logo, ale może być to też konkretne słowo, wzór graficzny, melodia, a nawet specyficzny wygląd opakowania produktu. Wyróżniamy słowno-graficzne znaki towarowe, które oprócz znaku graficznego mają też konkretną nazwę, a także znaki słowne – zwykle nazwy firm.

Znak towarowy – przykłady

Znakami towarowymi, które wszyscy dobrze znamy, są np. nazwy gigantów takich jak Apple, Audi czy Coca-Cola, ale na przestrzeni lat zdarzały się też rejestracje wyjątkowych znaków, jak np. czerwony kolor podeszew butów Christian Louboutin czy… zapach świeżo skoszonej trawy wykorzystany do oznaczania piłeczek tenisowych. Niektóre znaki można zarejestrować łatwiej, z innymi jest wyjątkowo trudno, a każdy przypadek rozpatruje się w indywidualnym trybie.

Znak towarowy w Europie

Z danych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej wynika, że wśród europejskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw tylko 9% dysponuje własnymi znakami towarowymi, a łącznie tych znaków jest ponad 11 milionów i mogłoby się to nie wydawać mało, gdyby nie fakt, że MŚP stanowią aż 99% wszystkich firm na europejskim rynku. Ta informacja jasno pokazuje, że potencjał znaku towarowego nie jest jeszcze dostatecznie wykorzystywany, a po części może być to wynikiem słabej świadomości dotyczącej zalet posiadania ochrony.

Dlaczego firma powinna mieć znak towarowy?

Odpowiedź na pytanie, „czy warto mieć znak towarowy” powinna bezwzględnie brzmieć: TAK. Wytłumaczenie znaczenia znaku towarowego jest bardzo proste – pozwala on wyróżnić firmę na rynku i zablokować konkurencji możliwość kopiowania naszych charakterystycznych elementów, a to zdarza się przecież nader często. Nieuczciwie działające firmy chętnie kopiują rozwiązania zastosowane przez innowacyjne marki i często niemal podszywają się pod nie. Każda firma chce pracować na własny sukces i cieszyć się z efektów swoich starań, ale gdy nie zadba o zarejestrowanie znaku towarowego, może się okazać, że z wypracowanej rozpoznawalności skorzysta ktoś inny. Mało tego, jest duże niebezpieczeństwo, że ta nieuczciwa firma pierwsza zarejestruje Twój znak towarowy i całkowicie zniweczy całą działalność firmy, a dodatkowo wpędzi Cię tym w koszty rebrandingu i budowania wizerunku od podstaw. Trzeba tutaj też wspomnieć, że w przypadku rejestracji znaku towarowego rok założenia firmy nie ma znaczenia, gdyż ta marka, która zarejestruje znak, ma do niego wyłączne prawo.

Zalety rejestracji znaku towarowego:

  • firma staje się jedynym właścicielem znaku i chroni się przed przejęciem tego wyróżnika przez nieuczciwą konkurencję;
  • marka odróżnia się na tle konkurencji i nie jest z nią mylona;
  • znak towarowy podlega ochronie od chwili zgłoszenia, a nie od momentu uzyskania decyzji o udzieleniu ochrony;
  • właściciel znaku ma prawo do odszkodowania za bezprawne wykorzystanie zarejestrowanego znaku towarowego.

Jak zastrzec znak towarowy i ile to kosztuje?

Przede wszystkim trzeba podjąć decyzję, co ma być chronione w ramach znaku towarowego – czy będzie to logo, nazwa produktu czy jakiś konkretny wzór. W drugiej kolejności należy zdecydować, na jakim obszarze znak ma być chroniony – czy tylko w Polsce, czy też w Unii Europejskiej, a może na całym świecie? Zarejestrowanie znaku towarowego warto wykonać we współpracy z kancelarią patentową oraz rzecznikiem patentowym, którzy przeanalizują dokładnie sytuację firmy i pomogą zarejestrować znak towarowy. Rejestracja może być wykonana samodzielnie lub poprzez pełnomocnika, a cała procedura wygląda następująco:

 

  1. Sprawdzenie dostępności znaku towarowego w Urzędzie Patentowym (ewentualnie w europejskich bazach).

  2. Wypełnienie wniosku do Urzędu Patentowego RP o udzielenie prawa ochronnego do znaku towarowego.

  3. Uiszczenie opłaty za zgłoszenie znaku towarowego (450 zł lub 400 zł dla wniosku składanego online).

  4. Odebranie decyzji Urzędu Patentowego (czas oczekiwania to 6-12 mies.).

  5. Uiszczenie opłaty za ochronę na okres 10 lat (400 zł za każdą klasę) oraz opłaty za publikację informacji o udzielonym prawie patentowym (90 zł).

 

Po uzyskaniu prawa ochronnego przedsiębiorca otrzymuje pocztą certyfikat z numerem znaku, a za wysyłkę tego certyfikatu nie trzeba dodatkowo dopłacać.

Udzielenie europejskiej ochrony na znak towarowy jest droższe – zgłoszenie kosztuje 1000 EUR (850 dla zgłoszenia online), natomiast koszt zgłoszenia do ochrony na całym świecie to 903 CHF dla znaku kolorowego lub 653 CHF, jeśli znak nie jest przedstawiony w kolorach.

Ważne: Wydatek na uzyskanie ochrony znaku towarowego jest wydatkiem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej, więc można go zaliczyć do kosztów i odliczyć od należnego podatku dochodowego.

Podsumowanie

Koszt zastrzeżenia znaku towarowego jest bardzo niski w porównaniu z ewentualnymi korzyściami, jakie może przynieść lub stratami, jakie wynikałyby z braku jego posiadania. Ochrona znaku towarowego w jednej klasie kosztuje na 10 lat zaledwie 890 zł, więc jest to koszt, na jaki może sobie pozwolić w zasadzie każda, nawet najmniejsza firma, nie mówiąc już o tej, która aspiruje do rozwoju i powiększania swoich struktur. Posiadanie znaku towarowego chroni interesy firmy i zabezpiecza je przed działaniami nieuczciwej konkurencji, a wnioskowanie o ochronę z pomocą doświadczonego prawnika nie będzie stanowiło dla przedsiębiorcy większego wyzwania.

Zobacz jak może wyglądać dobrze zaprojektowane logo

Masz pytania Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do mnie

BŁĄD. Wypełnij poprawnie formularz.

... bez względu na to czy potrzebujesz logo,
folder czy wypić kawę - napisz do mnie.

Dobrze trafiłeś! Działajmy wspólnie!

Bez względu na to czy potrzebujesz logo,
folder czy wypić kawę - napisz do mnie.

Wysyłając tę wiadomość, rozumiesz i akceptujesz, że ten formularz zbiera twoje imię i adres e-mail,
dzięki czemu można się z Tobą skontaktować. Więcej informacji - polityka prywatności

Wyślij

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk zgodnie z naszą Polityką prywatności. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczone na Twoim urządzeniu. AKCEPTUJĘ