10 luty 2021

Zasady projektowania graficznego

...jeżeli ból głowy jest problemem to wczorajsza butelka wina może być problemem problemu. M. Wszołek

Projektowanie grafiki reklamowej jest sztuką, w której trzeba wykorzystywać nie tylko własną inwencję twórczą, ale też konkretne zasady. Wszelkie działania powinny odbywać się przy wykorzystaniu reguł kompozycji graficznej, dzięki którym ostatecznie reklamy będą nie tylko ładne, ale też skuteczne, a dopiero te dwa efekty pozwalają uznać je za poprawnie skonstruowane. Dowiedz się, jakie są najważniejsze zasady projektowania graficznego i czego warto się trzymać.

Podstawy projektowania graficznego nie są trudne do opanowania. Trzeba sobie tylko zdawać sprawę z funkcjonowania najważniejszych reguł i w miarę możliwości stosować je w swoich projektach. Błędne jest przekonanie, że podstawy grafiki komputerowej będą dotyczyły wyłącznie umiejętności posługiwania się programem do projektowania. W rzeczywistości praca grafika będzie się opierała w dużej mierze także na zastosowaniu modeli matematycznych, a także wykorzystaniu wiedzy psychologicznej.

Złoty podział

Mogłoby się wydawać, że matematyka nijak ma się do designu, ale jest wręcz odwrotnie. Dzięki zastosowaniu tzw. złotej Proporcji obrazy tworzone przez grafika są po prostu atrakcyjne. Złota Proporcja to stosunek między elementami danego kształtu, który powinien wynosić 0.618. Złoty Podział występuje nie tylko w architekturze czy w sztuce, ale też w naturze, więc jest dla człowieka czymś całkowicie normalnym i pożądanym w kontekście estetyki, nawet jeśli nie zdajemy sobie sprawy z funkcjonowania tej zasady. Według reguły Złotego Podziału zaprojektowane jest m.in. dobrze wszystkim znane logo National Geographic i wiele innych znaków.

Kolor może zmienić wszystko

W artykule o podstawach projektowania graficznego nie sposób ominąć znaczenia kolorów i chociaż nie jest to typową zasadą, sposób wykorzystania barw będzie miał ogromne znaczenie. Typografia, wielkość, usytuowanie – to wszystko jest ważne, ale jeśli w projekcie zastosowane będą nieodpowiednie kolory, całe znaczenie, sens i sposób przekazu mogą się całkowicie zmienić. Dobry projektant graficzny powinien znać psychologię kolorów i wiedzieć, z czym poszczególne z nich się kojarzą, jakie wywołują emocje i jak skutecznie wykorzystać je do osiągnięcia pożądanego efektu. Sposób wykorzystania kolorów trzeba oczywiście odnieść do konkretnej kultury, a przykładem niech będzie tu kolor czerwony, który w zależności od kraju może oznaczać szczęście, konotację związane ze śmiercią lub nawet bluźnierstwo, a na tak nieopatrzne użycie nie można sobie pozwolić. Podobna zasada dotyczy zresztą też symboli czy gestów.

Reguła trójpodziału

Reguła trójpodziału lub inaczej podziału na trzy jest często mylona ze Złotym Podziałem, ale jest czymś całkowicie innym. Dzięki zastosowaniu kompozycji w myśl podziału na trzy projektowanie reklam będzie owocowało ich lepszym odbiorem. Podział na trzy dzieli obraz na 9 równych części, a sama reguła jego użyteczności mówi, że oglądający będą najczęściej patrzyli na punkty, w których wszystkie linie przecinają się ze sobą, więc właśnie o nie trzeba szczególnie zadbać i najbardziej interesujące elementy powinny się znajdować na równi z tymi liniami. Regułę trójpodziału można z pewnością przytoczyć, kiedy chcemy sformułować zasady tworzenia plakatu lub baneru reklamowego – przygotowaną grafikę warto podzielić na 3 i sprawdzić, czy w miejscach przecinania się linii umiejscowiono najważniejsze elementy.

Zasada Pareto

Podstawy projektowania graficznego nie mogłyby się obyć bez Zasady Pareto, inaczej zasady 80/20 – którą swoją drogą można zastosować niemalże do wszystkiego – podaje ona, że na 80% rezultatów przypada 20% nakładów lub inaczej, że 80% efektów można wypracować w 20% czasu czy też 20% pracowników generuje 80% zysków firmy. W odniesieniu do projektowania graficznego można przyjąć, że 20% zmian będzie umożliwiało wypracowanie 80% efektu lub 20% reklam będzie przynosiło 80% zysku i warto badać, które 20% ma tę skuteczność, a przede wszystkim, dlaczego.

Komunikaty zwrotne

W projektowaniu graficznym warto, a nawet trzeba wykorzystywać komunikaty zwrotne, np. różnego rodzaju paski ładowania oraz informacje o trwających procesach. To zwiększa zaangażowanie użytkowników i pozwala im wchodzić z naszym produktem (stroną) w interakcje, a przy tym nieco uspokaja niecierpliwych. Do komunikatów zwrotnych można zaliczyć też wiadomości (również z oprawą graficzną) informujące o statusie zamówienia złożonego w sklepie internetowym lub dane dotyczące śledzenia przesyłki.

Bliskość elementów

Warto pamiętać, że powiązane ze sobą elementy dobrze jest umieszczać blisko siebie. Może się to wydawać banalną poradą, ale projektanci nader często o tym zapominają, a utrzymanie bliskości poszczególnych części projektu wywiera na odbiorcy wrażenie, że te elementy się ze sobą w jakiś sposób połączone. Jeśli zachowujemy odpowiednią bliskość konkretnych elementów, użytkownik może lepiej odczytać nasze intencje.

Modele umysłowe

Odwoływanie się do stereotypów lub znanych wszystkim modeli nie jest wcale takie złe, jeśli dobrze z tego korzystamy. Modele umysłowe mogą pomóc użytkownikom w zrozumieniu pewnych kwestii lub uczeniu się, gdyż będą bazowali na czymś, co już znają. Odwołanie się do znanych rozwiązań, np. zakładek może ułatwić zrozumienie projektu i dalsze postępowanie. Modele umysłowe można wykorzystać zarówno w projektowaniu logo, jak i grafik na potrzeby portali społecznościowych.

Ciąg Fibonacciego

Ciąg Fibonacciego to seria liczb, w której każda następna liczba jest sumą dwóch poprzednich i prezentuje się on następująco: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21… itd. Ciąg Fibonacciego wykorzystuje się popularnie zarówno w matematyce, jak i w projektowaniu graficznym. Ciąg Fibonacciego (co ciekawe, oparty na Złotej Proporcji) można wykorzystać podczas tworzenia siatki podziału strony dla projektu.

Stosowanie prostych rozwiązań

Jak powiedział Albert Einstein „Wszystko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze”. Mogłoby się wydawać, że nie wymaga to tłumaczenia, ale mimo wszystko chwilę się w tym miejscu zatrzymamy, dlatego, że zrozumienie wagi prostoty jest naprawdę istotne. Ogromnym błędem jest „przeładowywanie” strony, zarówno pod kątem grafiki, jak i różnego rodzaju funkcjonalności, gdyż to utrudnia nawigację i zwyczajnie odstrasza, a użytkownik chce działać intuicyjnie. Jeśli coś da się uprościć, trzeba to zrobić.

Prawo Fittsa

Reguła prawa Fittsa mówi, że „Czas potrzebny do dojścia do celu jest funkcją wielkości celu i odległości do niego” i można to prawo wykorzystać podczas wyboru wielkości obiektów klikalnych, które mają się znaleźć na stronie internetowej. Najpuściej rzecz ujmując, im większe jest klikalne pole, tym łatwiej jest w nie kliknąć, ale to wcale nie oznacza, że ewentualny baner reklamowy powinien zajmować całe dostępne pole na monitorze. Jeśli zależy nam szczególnie na wyróżnieniu konkretnego elementu, powinien być on większy od innych. Jednocześnie warto tu wspomnieć, że niektóre elementy na stronie powinny być trudniejsze do kliknięcia i będzie to dotyczyło np. przycisku Anuluj.

Prawo Hicka

Wedle prawa Hicka każdy wybór, który musi zostać wykonany, zwiększa jego czas, co można łatwiej wytłumaczyć jako: im więcej wyboru dajesz swoim klientom, tym większe jest prawdopodobieństwo, że nie skorzystają z Twojej oferty. Prawo to przytaczane jest w kontekście kreacji reklamowych nie bez powodu – informuje nas o tym, że kluczem do skuteczności ponownie jest prostota. Reguła ta będzie dotyczyła zarówno użytkowników, jak i samych klientów, którym przedstawia się projekty graficzne.

...a więc :) zobacz moje portfolio

Opisane wyżej podstawy projektowania to oczywiście tylko wybrane z zasad, jakimi warto kierować się w swojej pracy i moja ich interpretacja. Projektant graficzny nie bazuje jedynie na intuicji czy szeroko rozumianym guście – profesjonalne projekty muszą uwzględniać ogólnie stosowane zasady projektowania, a ich wykorzystanie pozwala uzyskać efekt spójnych, czytelnych i miłych dla oka projektów, które ostatecznie będą skuteczne.

Nic nam po „pięknej” – w naszym rozumieniu – grafice, która nie jest dobrze wyważona czy symetryczna. Sposób postrzegania projektu przez mózg nie opiera się wyłącznie na tym, co oczy widzą w pierwszej chwili, w wielu przypadkach sposób odbioru jest wynikową różnych czynników, z których każdy może być tak samo ważny.

Co o tym myślisz?

BŁĄD. Wypełnij poprawnie formularz.

... bez względu na to czy potrzebujesz logo,
folder czy wypić kawę - napisz do mnie.

Dobrze trafiłeś! Działajmy wspólnie!

Bez względu na to czy potrzebujesz logo,
folder czy wypić kawę - napisz do mnie.

Wysyłając tę wiadomość, rozumiesz i akceptujesz, że ten formularz zbiera twoje imię i adres e-mail,
dzięki czemu można się z Tobą skontaktować. Więcej informacji - polityka prywatności

Wyślij

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk zgodnie z naszą Polityką prywatności. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczone na Twoim urządzeniu. AKCEPTUJĘ