Czym zajmuje się grafik komputerowy?
Zawód jak każdy inny, a może szczególny? Czym tak naprawdę zajmuje się grafik komputerowy, jak wygląda jego dzień pracy, czego używa i dlaczego wycenia swoją pracę tak, a nie inaczej? Odkrywam sekrety pracy grafika i obalam ...
Grafik komputerowy – ogólna charakterystyka zawodu
Grafik komputerowy to specjalista zajmujący się projektowaniem graficznym materiałów wykorzystywanych na potrzeby identyfikacji wizualnej, reklamy i różnego rodzaju publikacji. Podstawowym narzędziem pracy grafika jest komputer (stąd określenie „komputerowy”). W odróżnieniu od „zwyczajnego” grafika, ten komputerowy zwykle nie wykorzystuje w pracy kredek, flamastrów, ołówka i papieru, a zaawansowane programy graficzne służące do rysowania obrazów oraz ich obróbki.
Teoria teorią, a teraz konkretnie – co tak naprawdę robi grafik komputerowy? Lista zadań jest dość długa:
-
projektowanie logo i cała identyfikacja wizualna firm;
-
grafiki na potrzeby stron internetowych, sklepów online, portali i blogów;
-
projekty ulotek, folderów, wizytówek i papeterii;
-
projekty voucherów, kart dań, cenników i etykiet;
-
projekty okładek i animacje;
-
projekty reklam na billboardy.
Wyżej wymienione przykłady to oczywiście tylko ułamek tego, co może zaprojektować profesjonalny grafik. Najprościej rzecz ujmując, grafik komputerowy może przygotować wszystko, co jest związane z aspektem wizualnym produktu czy usługi. Jego praca może się kojarzyć z czymś tajemniczym, ale wszyscy bez względu na profesję oglądamy efekty tej pracy każdego dnia – w prasie, w telewizji, na ulicach miast i we wnętrzach domów czy firm.
To graficy komputerowi odpowiadają za wygląd okładki ulubionej książki, czołówkę najnowszego serialu czy wygląd ulotki pobliskiego zakładu wulkanizacyjnego. To graficy przygotowują projekty tkanin na potrzeby nowych kolekcji marek modowych i materiały reklamowe banków, instytucji rządowych czy salonów urody. Bez grafików nasz świat nie byłoby tak kolorowy i tak różnorodny. Nawet jeśli zabrzmiało to trochę patetycznie, to uwierz, że każdego dnia robimy coś, co autentycznie wpływa na kreowanie rzeczywistości i staramy się robić to najlepiej, jak potrafimy.
Miejsce pracy grafika komputerowego
Zapotrzebowanie na projekty graficzne jest na tyle duże, że grafik komputerowy z Warszawy czy z innego dużego miasta, może pracować… tak naprawdę wszędzie. Najwięcej grafików znajduje zatrudnienie w agencjach reklamowych, studiach graficznych, telewizji, wydawnictwach i drukarniach, ale usługi grafika mogą być (i zwykle są) potrzebne w każdej branży – od administracji po transport. Wszystkie firmy i instytucje wykorzystują grafiki w mniejszym lub większym zakresie. W przypadku dużych firm tworzy się specjalne stanowiska pracy dla grafika komputerowego, graphic designera, młodszego grafika czy starszego grafika. Mniejsze firmy zwykle zatrudniają grafików freelancerów (współpraca B2B) lub w przypadku zwiększonego zapotrzebowania wspomagają się freelancerami przy jednoczesnym zatrudnianiu grafików na umowy o pracę.
Jeśli szukasz grafika freelancera, to musisz wiedzieć, że podejmując współpracę ze mną, masz gwarancję profesjonalnie wykonanych projektów, elastyczności, dobrego kontaktu i ceny dostosowanej do budżetu. Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązania, świeże pomysły i najskuteczniejsze sposoby promocji Twojej firmy.
Narzędzia pracy grafika komputerowego
Wynalazek komputera sprawił, że obrazów nie trzeba już tworzyć ręcznie, jak miało to miejsce kiedyś, a możliwości będące w zasięgu ręki są znacznie większe. Oczywiście sam komputer nie wystarczy, bo w programie Paint nawet najlepszy grafik nie osiągnie więcej niż kilka podstawowych obrazków przypominających te ze szkolnej gazetki. Przygotowanie profesjonalnych projektów graficznych wymaga dysponowania odpowiednio zaawansowanymi narzędziami.
Komputer nie może być zwykłym pecetem ani podstawowym multimedialnym laptopem, a prawdziwym kombajnem z dedykowaną kartą graficzną, szybkim i pojemnym dyskiem twardym, sporym RAM-em i ekranem o wysokiej rozdzielczości. Za dobry sprzęt do projektowania grafiki trzeba od 6000 zł do nawet 20 000 zł. Profesjonalni graficy wybierają też najczęściej system od Apple. W moim przypadku podstawowym narzędziem pracy jest komputer Apple Mac 27-inch Retina 5K display. Koszt takiego zestawu to ponad 16 000 zł.
Na zakupie mocnego komputera sprawa się jednak nie kończy, dlatego że będzie można go wykorzystać dopiero po zainstalowaniu na dysku odpowiednich programów graficznych z pakietu Adobe. W skład tego pakietu wchodzi około 20 aplikacji, z czego zwykle wykorzystuje się 8 najważniejszych.
Nie wyobraża sobie też pracy bez tabletu graficznego. Cena takiego urządzenia to nawet kilkanaście tysięcy złotych, ale możliwości, jakie daje tablet graficzny, są warte tych pieniędzy. Tablet graficzny jest urządzeniem wykorzystywanym do rysowania projektów graficznych i retuszowania grafik.
Koszty ponoszone przez grafika mają odzwierciedlenie w rynkowych cenach projektowania graficznego i w pewnym sensie pozwalają zrozumieć też różnice w cennikach poszczególnych grafików. Ktoś, kto ceni się wyżej, po prostu więcej inwestuje w sprzęt i własny rozwój, a więc siłą rzeczy oczekuje za swoją pracę wyższego wynagrodzenia. „Tani grafik" tworzący projekt logo, ulotki czy baneru poniżej cen rynkowych zwykle nie jest w stanie zagwarantować standardów analogicznych do tych oferowanych przez profesjonalnego (i jednocześnie droższego) grafika.
Wykształcenie i doświadczenie grafika
Posiadanie nawet najlepszego sprzętu nie wystarczy, żeby być dobrym grafikiem komputerowym. Ta praca wymaga też wiedzy i umiejętności, a nie da się ich nabyć jednego dnia. Nauka to proces i same studia to za mało – potrzebne są dodatkowe kursy i szkolenia, często kosztowne i bardzo angażujące. Systematycznej nauki nie można w tym przypadku pominąć, dlatego, że rozwój technologii komputerowych jest tak szybki, że grafik musi za wszystkim nadążać. Coś, co było popularne i nowoczesne dwa lub trzy lata temu, teraz staje się przestarzałe. Solidny grafik komputerowy musi przez cały czas podążać za rozwojem branży, trzymać rękę na pulsie i być otwartym na podnoszenie swoich zawodowych kompetencji, w tym na uczestnictwo w różnego rodzaju konferencjach i warsztatach. Grafik, który chce dobrze wykonywać swoją pracę, musi na bieżąco aktualizować wiedzę i weryfikować dotychczasowe przekonania.
Dzień pracy typowego grafika komputerowego – oczekiwania kontra rzeczywistość
Jest 10.30, grafik otwiera oczy, podziwia widok za oknem i napawa się ciepłem wpadających do środka promieni słonecznych… To mit, niestety tak pięknie to zazwyczaj nie wygląda. Zapomnij o wszystkim, co mówiono Ci do tej pory o pracy freelancera. Dobry grafik freelancer nie wstaje przed południem lub robi to tylko wtedy, kiedy pracuje do późna w nocy. Jego dzień jest przeważnie wypełniony zadaniami, które należy wykonać w ściśle określonej kolejności i z uwzględnieniem sztywnych terminów. Konieczne jest ustalenie poszczególnych etapów prac, sporządzanie kosztorysów, wprowadzanie zmian w obecnych projektach, tworzenie nowych projektów i załatwianie formalności związanych z prowadzoną działalnością.
Codzienna praca grafika komputerowego dzieli się więc na dwa zasadnicze rodzaje zadań:
-
kontakt z klientami w celu ustalenia warunków współpracy i szczegółów projektów oraz wszelkie prace przygotowawcze;
-
właściwe projektowanie graficzne.
Czasami zdarza się, że ustalanie szczegółów umowy trwa dłużej, niż przygotowanie projektu. Ktoś spoza branży może mieć problem z tym, by uwierzyć, ile pracy wymaga solidnie przygotowany projekt, a czasami są to nie godziny, a wręcz tygodnie. Bardzo mylne i krzywdzące zarazem jest przekonanie, że projektowanie graficzne to „klikanie na komputerze” czy „zabawa suwaczkami”. Takie opinie często można usłyszeć od osób, które nie mają praktycznie żadnej wiedzy dotyczącej procesu powstawania projektów graficznych, a całą pracę grafika sprowadzają wyłącznie do posługiwania się nowoczesnymi programami. Programy te co prawda są niezbędne w pracy, ale nie da się dzięki nim uzyskać żadnego satysfakcjonującego efektu, jeśli obsługujący nie ma pomysłu na grafikę, nie zna zasad kompozycji i nie ma pojęcia o psychologii reklamy.
Dobry grafik komputerowy, czyli jaki?
Dobry grafik freelancer musi być nie tylko wprawnym rzemieślnikiem, ale też skutecznym psychologiem, dobrym projektantem, szczerym doradcą i wydajnym managerem. Praca na własny rachunek wymaga z jednej strony wielozadaniowości, a z drugiej wyspecjalizowania się w zagadnieniach takich jak obsługa klienta, zarządzanie formalnościami (fakturami, umowami) i oczywiście kontrolowanie jakości oraz stawianie sobie poprzeczki coraz wyżej.
Warto też zerwać ze stereotypem przedstawiającym grafika komputerowego jako człowieka wyalienowanego i skupionego wyłącznie na życiu online – tak naprawdę większość z nas, grafików, to zabawni, kreatywni, kontaktowi i otwarci ludzie. Przez cały czas podejmujemy się twórczej pracy i musimy wynajdować koło od nowa. Lubimy sztukę, doceniamy wartość dobrego stylu i potrafimy pracować pod presją czasu. Dodatkowo ciągle podążamy za zmieniającymi się trendami i… walczymy z tym, co brzydkie. Dla wspólnego dobra i po to, by świat był doskonalszy, a rzeczywistość prostsza w odbiorze.