18 marzec 2020

Jak zaprojektować dobre logo - 7 najważniejszych zasad

Dobre logo to nie tylko jeden z najistotniejszych elementów identyfikacji wizualnej, ale i jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych. Decyduje ono o rozpoznawalności marki, kreuje jej tożsamość i sprawia, że wyróżnia się na tle konkurencji. Aby ...

Przede wszystkim prostota

Nie warto komplikować sprawy. Najprostsze rozwiązania są często tymi najlepszymi. Dlaczego? Proste logo zdecydowanie łatwiej zapada w pamięć. Jest też znacznie bardziej czytelne i zrozumiałe. Projektując logo, zrezygnujmy ze zbędnych elementów i niewiele wnoszących ozdobników. Im prostszy format, tym lepiej. Warto zachować zdrowy umiar. Ograniczmy się do maksymalnie trzech kolorów. Nie przesadzajmy również z liczbą czcionek czy dekoracji. 

Projekt logo nie powinien zawierać zbyt wielu szczegółów ani składać się z małych, wyjątkowo kunsztownych elementów. Po pomniejszeniu będą one nieczytelne, a stworzony znak straci na rozpoznawalności i sile przekazu. Ponadto musimy pamiętać o tym, że logo powinno wyglądać tak samo dobrze w czerni i bieli, jak i w kolorze. Chociaż barwy niosą ze sobą wartości i budzą bardzo konkretne skojarzenia, postarajmy się, by pozostałe elementy, niezależnie od kolorystyki, równie silnie oddawały przekazywaną ideę.

Liczy się trafność pomysłów

Każde projektowane logo musi odzwierciedlać profil działalności i charakter firmy, którą będzie reprezentować. Ważną zasadą w procesie twórczym okazuje się więc adekwatność naszych pomysłów. Elementy takie jak grafika czy czcionka nie muszą jednoznacznie kojarzyć się z daną branżą. Nie ma też przymusu umieszczania w logo produktu firmy. W praktyce na takie projekty decydują się wyłącznie ci, którym brakuje ciekawszych pomysłów.

Nie musimy zatem uciekać się do dosłowności. Wystarczy, gdy logo odsyła do naszego profilu działalności oraz do cech, które mają kojarzyć się z marką. Dlaczego Apple nie zdecydowało się na zastosowanie znaku ściśle związanego z komputerami? Dlatego, że marka wolała podkreślić świeżość i prostotę, czyli szczególne cechy jej produktów. Stąd też słynne nadgryzione jabłko. 

Projektowanie logo wymaga doboru kolorów, czcionek i kształtów przywołujących konkretne skojarzenia i emocje. Każda barwa niesie określony przekaz i ładunek uczuciowy. Podobnie będzie w przypadku kształtów czy czcionek. Dobór tych ostatnich podyktowany jest koniecznością opracowania logotypu, czyli nazwy firmy przedstawionej w sposób graficzny. Przy wyborze czcionki trzeba wziąć pod uwagę jej kształt i charakter. To właśnie one wywołują konkretne uczucia u odbiorców. Przykładowo czcionki przypominające pismo dziecka nie nadają się do logotypów zakładów pogrzebowych, a klasyczne, surowe fonty do promowania barów czy sklepów z grami. Ponadto trzeba pamiętać, że tekst w logo musi być czytelny nawet po pomniejszeniu. 

Potrzebna burza mózgów

Projektując logo, musimy koniecznie zastanowić się, jakie skojarzenia wiążą się z brzmieniem nazwy firmy, jej charakterem, działalnością czy szczególnymi cechami. W burzę mózgów warto zaangażować jak najwięcej osób. Im więcej pojawi się haseł, tym lepiej. Ważne, by poszczególne skojarzenia udało się przedstawić graficznie. Inspiracji warto szukać w internecie, literaturze, sztuce, mitologii i w swoim otoczeniu. Mapy skojarzeń doprowadzą nas do symboli graficznych, które okażą się szczególnie sugestywne i unikatowe.

Po wyłonieniu najlepszych pomysłów, przed rozpoczęciem pracy na komputerze, warto sięgnąć po kartkę i ołówek. Dobrze jest naszkicować różne warianty logo. Kolejno każdy odrębny szkic powielamy, udoskonalamy i zmieniamy pewne jego elementy. Takie zadanie bardzo rozbudza wyobraźnię. O tym, że dany projekt będzie prosty, uniwersalny i szybko się przyjmie, decyduje często czas poświęcony na szkicowanie. Im krócej rysujemy poszczególny wariant logo, tym lepiej świadczy to o obranym pomyśle. 

Oryginalność jest w cenie

Logo powinno być unikalne. Chociaż brzmi to banalnie, jest jedną z najważniejszych zasad tworzenia udanych projektów. Nie chcemy przecież, by nasze logo wyglądało jak wiele innych albo przypominało darmowe cliparty. Jeżeli chcemy przyciągnąć klientów, musimy się wyróżniać wśród konkurencji. Wyjątkowość to podstawa.

Logo powinno być na tyle łatwo rozpoznawalne, by można je było zidentyfikować już na podstawie kształtu albo obrysu. Musi być przy tym niepowtarzalne. Unikalność znaku firmowego sprawia, że nie ginie on wśród wielu innych. Dlatego też ważne jest, by nie powielać cudzych projektów. Im mniej pożyczamy, tym lepiej. Nie kopiujmy i nie idźmy zbyt daleko za inspiracją. Starajmy się stworzyć coś własnego, wyjątkowego i niepowtarzalnego. Odbiorca szybko wychwyci podobieństwa do innych znaków, które zdążył już poznać. Zaprojektowane logo nie powinno nasuwać skojarzeń z inną marką albo produktem, dlatego ostrożnie dobierajmy symbolikę i kolorystykę. 

Stawianie na uniwersalność

Uniwersalność to kolejna, niezwykle istotna zasada projektowania dobrego logo. Dzięki niej znak graficzny może być wykorzystywany na rozmaite sposoby. Właściwie opracowane logo będzie wyglądać świetnie na stronie internetowej, w katalogach, na wizytówkach, gadżetach reklamowych i wielu innych nośnikach. 

Projekt warto zapisać w dwóch formatach – wektorowym stosowanym w druku oraz rastrowym, używanym w środowisku cyfrowym. Co ważne, dobre logo jest skalowalne. Musi być czytelne niezależnie od rozmiaru, nawet w znacznym pomniejszeniu, gdy umieszczamy je na długopisach reklamowych. Z tego powodu zrezygnujmy z tworzenia ilustracyjnego i szczegółowego logo, którego nie da się użyć na wielu różnych nośnikach.

Nieuleganie modom

Co jakiś czas przychodzi moda na określony typ logo. W takim okresie wiele firm ma znaki graficzne w bardzo podobnym stylu. Nie dość, że takie logo nie wyróżnia się na tle konkurencji, to jeszcze słabo oddaje charakter marki. W dodatku za jakiś czas projekt będzie niemodny, przestarzały i pojawi się konieczność stworzenia nowego. Nie dajmy się więc ponieść zmieniającym się modom. Nie uginajmy się pod wpływem trendów.

Obmyślając logo, starajmy się, by było ponadczasowe. Pamiętajmy, że największe firmy przez kilkanaście lat nie zmieniają swoich charakterystycznych znaków. Dlaczego? Dlatego że prawidłowo zaprojektowane logo z upływem czasu nabiera wartości. Znak graficzny funkcjonujący od lat w rozpoznawalnej formie skutecznie ugruntowuje wizerunek i niezmiennie kojarzy się z danym produktem czy usługą. Kreując logo, nie bierzmy pod uwagę trendów, lecz ponadczasowość.

Element zaskoczenia

Dobre logo od pierwszych sekund przyciąga uwagę i intryguje. Czasem wystarczy mały element, by zaciekawić czy zaskoczyć. Warto stawiać na nieszablonowe rozwiązania, dwuznaczności i mieć otwarty umysł. Zaowocuje to powstaniem czegoś świeżego i niepodrabialnego. Wobec takiego logo nikt nie przejdzie obojętnie. Bawmy się kolorami, formami i symbolami. Znak musi wywoływać określone emocje – wówczas będzie zapamiętany. Charakterystyczny, zaskakujący element sprawi, że logo stanie się unikalne. Nikt nie pomyli go z symbolem innej firmy.

Chociaż logo to często prosty, niewielki znak, niesie ze sobą wiele znaczeń i funkcji, dlatego jego projektowanie wiąże się ze sporą odpowiedzialnością. Najbardziej rzucająca się w oczy, szczególnie rozpoznawalna część identyfikacji wizualnej, musi komunikować się z odbiorcami szybko i skutecznie, a także zapadać w pamięć. Projektując logo, powinniśmy więc kierować się wszystkimi wyżej opisanymi zasadami. Pozwoli to na stworzenie znaku przyjemnego w odczuciach, budzącego skojarzenia i emocje, a także łatwego do zidentyfikowania. Mając dobre logo, zdecydowanie łatwiej przystąpić do realizacji spójnej kampanii wizerunkowej i zapisywać się w świadomości odbiorców. Zaprojektowanie znaku graficznego według powyższych wskazówek to również jeden z pierwszych kroków do wykreowania kultowej marki.

Co o tym myślisz?

BŁĄD. Wypełnij poprawnie formularz.

... bez względu na to czy potrzebujesz logo,
folder czy wypić kawę - napisz do mnie.

Dobrze trafiłeś! Działajmy wspólnie!

Bez względu na to czy potrzebujesz logo,
folder czy wypić kawę - napisz do mnie.

Wysyłając tę wiadomość, rozumiesz i akceptujesz, że ten formularz zbiera twoje imię i adres e-mail,
dzięki czemu można się z Tobą skontaktować. Więcej informacji - polityka prywatności

Wyślij

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk zgodnie z naszą Polityką prywatności. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczone na Twoim urządzeniu. AKCEPTUJĘ