Identyfikacja wizualna firmy - po co jest potrzebna?
Identyfikację wizualną możemy rozumieć jako narzędzie wykorzystywane do kreowania wizerunku firmy oraz budowania spójnej identyfikacji marki przez konsumentów. Odpowiednio opracowane, ujednolicone i konsekwentnie stosowane elementy graficzne tworzą tożsamość uznawaną za profesjonalną i godną zaufania. Ponadto ...
Skoro wiemy już, jak działa identyfikacja wizualna, warto zastanowić się nad jej szczegółowymi celami. Nie bez znaczenia pozostają również korzyści takiej strategii z punktu widzenia biznesu. Poniżej opowiadam, dlaczego identyfikacja wizualna jest potrzebna marce.
Świadome kształtowanie wizerunku
To, w jaki sposób posłużymy się kolorem, kształtem czy czcionką, ma bezpośrednie przełożenie na postrzeganie marki. Przemyślana identyfikacja wizualna jest więc niezwykle ważna w przypadku pierwszego kontaktu firmy z klientem. Od podjętych decyzji zależy zaprezentowany wizerunek. Identyfikacja wizualna powinna być więc dostosowana do tego, jak chcemy, by nasza marka była postrzegana. Jeżeli pragniemy podkreślić dbałość o szczegóły i profesjonalizm, dobieramy elementy graficzne kojarzące się z tymi cechami. Jeśli stawiamy na ekskluzywność, musi być to wyrażone w czcionce czy kolorystyce.
Barwy, linie i kształty mogą podkreślać dowolne cechy, takie jak rozrywkowy charakter, elegancję czy przystępność oferty. Wszystkie elementy graficzne powinny być dostosowane do branży, w jakiej się działa, odsyłając do konkretnych skojarzeń. Przykładowo warto, by marka produkująca kosmetyki naturalne zdecydowała się na zieleń. Kolor kojarzący się z naturą od razu pozwala przyporządkować firmę do danej branży, co ułatwia klientom poruszanie się wśród różnych marek i wpływa na decyzje zakupowe.
Dobrze przemyślana prezentacja tożsamości marki
Właściwie opracowana identyfikacja wizualna pokazuje tożsamość firmy tak, jak sobie tego życzymy. Jej elementy mogą znakomicie zaprezentować historię i misję marki. Poprzez identyfikację wizualną uda się przedstawić to, kim są ludzie współtworzący firmę i jak pracują. Dzięki przemyślanej strategii można wyeksponować cechy odróżniające markę od konkurencji, jej unikalną wartość, charakter czy siłę, która ją napędza. Wartości, idee, filozofie – to wszystko bywa zawarte w elementach graficznych, jeżeli są umiejętnie przygotowane.
Spójna identyfikacja wizualna zapewnia firmie rozpoznawalną tożsamość. Jeżeli zadbamy o konsekwencję w tworzeniu używanych materiałów, takich jak logo, foldery czy strony internetowe, każdy z nich od razu zostanie skojarzony z marką. Nieważne, czy klient spotka się z wizytówką, reklamowym gadżetem czy firmowym blogiem – jeśli wszystkie elementy układanki do siebie pasują, odbiorca zawsze ukierunkuje swoje myśli w stronę konkretnej firmy. Charakterystyczne i niepowtarzalne elementy definiują tożsamość i zapadają w pamięć. To z kolei zapewnia firmie wysoki poziom identyfikacji wśród odbiorców.
Wyróżnianie się wśród konkurencji
Współcześnie konsumenci mają ogromną możliwość wyboru. Ogranicza ich jednak pośpiech i brak czasu. Ludzie codziennie są bombardowani przytłaczającą ilością informacji, w tym przekazów marketingowych. Z tego powodu niezwykle ważny okazuje się odpowiedni poziom wyróżnienia marki. Zapewni go właściwie przygotowana identyfikacja wizualna.
To, z czym chcemy być kojarzeni i co nas wyróżnia, musi być umiejętnie zaprezentowane. Do tego powinny służyć elementy graficzne. Odpowiednio opracowane, nie pozwolą marce zginąć w gąszczu innych ofert. Na rynku decyzje zakupowe są podejmowane bardzo szybko, dlatego nie można pozwolić sobie na wtórność czy przeciętność. Im szybciej odbiorcy dostrzegą markę, tym lepiej dla niej. Pozytywnie wyróżniającą się identyfikację zdecydowanie łatwiej zapamiętać.
Zrobienie dobrego wrażenia
Zazwyczaj kupujemy oczami. To, jak wygląda produkt, jego opakowanie, ale też jak prezentuje się marka, która je stworzyła, ma ogromne znaczenie w procesie decyzyjnym, szczególnie gdy klient styka się z firmą po raz pierwszy. Estetyczna, spójna i zapadająca w pamięć identyfikacja sprawia, że zyskujemy w oczach konsumentów. Dopracowane i profesjonalnie zrealizowane elementy graficzne wzbudzają zaufanie. Dzięki nim klient jest bardziej skłonny podjąć ryzyko i kupić nieznany mu produkt.
Zdecydowanie chętniej zaufamy marce prawidłowo posługującej identyfikacją wizualną niż tej, która nie przywiązuje wagi do oprawy graficznej. Ta druga sprawia wrażenie nieprofesjonalnej, lekceważącej i niedbającej o klienta. Dobrze zrealizowana identyfikacja wizualne daje pewność co do jakości produktów i usług. Symbolizuje i utwierdza reputację marki. Dzięki niej odbiorca czuje, że dokonał dobrego wyboru.
Angażowanie
Identyfikacja wizualna jest potrzebna firmom również dlatego, że tworzy zaangażowanie. Bazując na symbolach, barwach, kształtach i skojarzeniach, pomaga odbiorcom identyfikować się z marką. Dzięki dobrze przemyślanej strategii wizerunkowej klienci stale wchodzą w interakcje z firmą i łatwiej odnajdują ją wśród konkurencji. Chętniej angażują się też w organizowane inicjatywy, takie jak promocje czy konkursy i otaczają się przedmiotami kojarzącymi się ze znaną i lubianą marką.
Spójne elementy wizualne wyrażające wartości, ideę i kulturę zwiększają także zaangażowanie pracowników i kandydatów, którzy jeszcze bardziej utożsamiają się z firmą. Mocna identyfikacja wizualna tworzy poczucie wiarygodności i przynależności.
Oszczędzanie
Dobrze przemyślana identyfikacja wizualna pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Firmy mające już opracowane logo i pozostałe elementy graficzne zdecydowanie szybciej wprowadzają na rynek nowe produkty i usługi. Dzięki ugruntowanemu wizerunkowi i charakterystycznym symbolom nie muszą tak intensywnie angażować się w reklamę. Sprzedawane towary zostają automatycznie rozpoznane wśród innych ofert, a klienci mogą kupować je bez zastanowienia, bazując na rozpoznawalności marki i jej ugruntowanej reputacji.
Aby odnosić sukcesy w biznesie, nie wystarczy inwestycja w dobre produkty czy profesjonalne usługi. Niezwykle ważna jest również rozpoznawalność i bycie charakterystycznym. Aby osiągnąć te cele, warto zdecydować się na opracowanie spójnej identyfikacji wizualnej. Dzięki temu marka łatwiej wyróżni się na tle konkurencji, zapadnie w pamięć i będzie chętniej wybierana przez klientów czy kandydatów. Identyfikacja wizualna firmy jest potrzebna również po to, by kreować profesjonalny wizerunek, pokazywać prawdziwą tożsamość, wzbudzać zaufanie, angażować do działania i oszczędzać na reklamie. Dzięki niej marka przywołuje pozytywne skojarzenia, a to przekłada się na zwiększenie sprzedaży i zysków. Wobec tych wszystkich funkcji, jakie spełnia identyfikacja wizualna i korzyści, które daje, zdecydowanie warto zdecydować się na podjęcie działań w tym zakresie. Musimy pamiętać – jak nas widzą, tak nas piszą, a to przesądza o powodzeniu w każdej branży.