+48 509 509 640 | ctwronski@gmail.com
Tomasz Wroński Grafik Komputerowy Logo Tomasz Wroński Grafik Komputerowy Logo

{   znak graficzny   }

 

...co to jest identyfikacja wizualna...

 

Książkowo jest to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki, firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania jednolitej, czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej oraz wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek.

 

Zebrałem tu garść informacji, które według mnie warto zapamiętać. Przydadzą się jeśli zechcecie zarejestrować nowy znak w Urzędzie Patentowym oraz podczas ewentualnych konsultacji prawnych w kwestiach np. praw autorskich. Nazwy "logo" używamy dla całego znaku, składającego się z sygnetu i logotypu - tekstowego przedstawienia nazwy. Potocznie terminem "logo" nazywany jest także sam sygnet (symbol, znak graficzny). Dodatkowym elementem, coraz chętniej wprowadzanym do logo, bywa hasło firmowe nazywane po angielsku tagline lub claim.

 

 

Księga znaku - podstawowe zasady i minimalna zawartość

 

Aby stworzyć kompletne i funkcjonalne logo trzeba przewidzieć wszystkie możliwe problemy jakie mogą pojawić się na etapie późniejszego używania znaku. Dobrze już na etapie projektowania wiedzieć, jak będzie wykorzystywane - wyłącznie w formie elektronicznej, czy w druku, czy też np. do oklejenia samochodu firmowego. Opracowywanie księgi znaku jest więc kolejnym etapem mojej pracy. Po niżej spis podstawowych elementów księgi. Oczywiście opracowanie może być bardziej złożone i zawierać więcej elementów identyfikacji np. branding samochodu, toreb, smyczy czy identyfikatorów.

 

Podstawowa księga znaku składa się z takich elementów jak:

 

Podstawowa wersja znaku.

Alternatywne wersje znaku.

Konstrukcja znaku.

Pole ochronne oraz pole podstawowe znaku.

Kolorystyka znaku.

Typografia.

Skalowanie i minimalne rozmiary znaku.

Stosowanie znaku na różnych tłach.

Niedopuszczalne modyfikacje.

Opracowanie identyfikacji w wersji podstawowej - wizytówka, papier A4, stopka e-mail.

 

Podstawowa wersja znaku

 

To najważniejszy element identyfikacji wizualnej firmy. Podstawowa wersja znaku często występuje w dwóch odmianach: poziomej oraz pionowej, z claimem (hasłem firmowym) lub bez - w zależności od potrzeb zastosowania na materiałach wizerunkowych. Oczywiście można zamiennie korzystać z obu wersji logo. Niektóre logo mogą również występować w wersji skróconej. W tej sytuacji można wykorzystywać np. tylko sam sygnet (element graficzny logo) lub część typograficzną (logotyp). Wszystkie te wersje powinny znaleźć się w księdze znaku. Ułatwia to osobie korzystające bez problemu oznaczyć każdy element budujący wizerunek marki.

 

 

 

 

Konstrukcja logo

 

Tu znajdziesz informacje na temat budowy logo oraz jego konstrukcji. Najczęściej znak jest umieszczany na siatce konstrukcyjnej, tak by jego proporcje były widoczne i przejrzyste. Jest to bardzo przydatny element księgi znaku gdy chcemy zgłosić logo do Urzędu Patentowego uzyskując oznaczenie ? lub ?. Oprócz wykonania rysunków robię testy optyczne znaku, biorę pod uwagę możliwości jego odtworzenia, a także określenie reguł jego stosowania.

 

 

Pole ochronne oraz pole podstawowe znaku

 

To określenie to po prostu przestrzeń wokół logo, która nie może zostać naruszona. Ma to na celu zachowanie czytelności logo na wszelkich materiałach. Określamy tutaj minimalną odległość logo od krawędzi dokumentu a także pole, w którym nie mogą się znaleźć inne obiekty ani tekst. Oczywiście zdarza się również, że pole ochronne oraz pole podstawowe są tożsame, wszystko zależy od konkretnego projektu.

 

 

Kolorystyka

 

Każde logo posiada określoną kolorystykę, w jakiej może występować. W tej części opisuję zastosowane kolory występujące w sygnecie oraz czcionce. Zakres kolorów logo powinien zostać określony w standardowych paletach barw: CMYK, Pantone, RGB, folii ORACAL, a czasem również w RAL-u (nie jest to proste). Ma to na celu ułatwienie i ujednolicenie wszystkich możliwych technik druku i zachowanie tego samego koloru w każdym przypadku.

 

 

Typografia

 

To miejsce, w którym określamy jaka rodzina czcionek została zastosowana, zarówno w nazwie klienta, jak i haśle firmowym, występującym jako ?hasło okolicznościowe? do logo (tzw. claim, tagline). Jest to bardzo ważna informacja na przyszłość. Tworząc kolejne elementy identyfikacji wizualnej, każdy taki element powinien być spójny ze znakiem firmowym. W ten sposób budujesz konsekwentnie wizerunek swojej firmy.

Skalowanie i minimalne rozmiary

 

Testując czytelność znaku ustalamy dopuszczalny minimalny rozmiar dla jego wersji podstawowej oraz dla wersji dodatkowych. Określamy minimalne rozmiary logo dla druku (w Europie najczęściej w milimetrach) oraz dla web (w pikselach). Ustalając rozmiary minimalizujemy utratę czytelności znaku graficznego, dlatego należy ściśle stosować się do ustalonych wielkości.

 

 

Stosowanie znaku na różnych tłach

 

Określamy w jakich przypadkach logo może występować w pełnym kolorze, a w jakich należy zastosować jego wersję uproszczoną, wersję monochromatyczną lub achromatyczną w zależności od tła, na którym występuje. Wszystkie te działania mają na celu uchronić przed niewłaściwym i nieczytelnym zastosowaniem logo.

 

 

Niedopuszczalne modyfikacje

 

Są to przykłady najczęściej popełnianych błędów. Pokazuję w jaki sposób nie dodawać elementów w polu ochronnym, jak nie zmieniać proporcji znaku, jak nie dodawać cieni, nie zmieniać kolorystyki czy nie umieszczanie logo na niewłaściwym tle. Zawsze uczulam na to, by bardzo uważnie stosować się do zasad opisanych w całej księdze znaku. Unikając błędów i niedopuszczalnych modyfikacji mamy pewność, że wizerunek firmy nie zostanie nadszarpnięty przez nieprzemyślane działania.

 

 

Oprócz gotowej księgi znaku, zapisanej zawsze jako plik PDF z załączonymi plikami w różnych rozszerzeniach (najbardziej popularne to: .ai .eps .pdf .eps .jpg) otrzymujesz podstawową wersję logo jak i jej alternatywne formy. Dzięki temu, osoby pracujące w przyszłości z Twoim znakiem, nie będą miały problemu z jego reprodukcją lub odtworzeniem w przypadku zaginięcia.

 

Zobacz moje projekty logo.

 

No to...zaczynamy!

Wystarczy kilka słów i jeden e-mail ctwronski@gmail.com bądź telefon 509 509 640 lub pyknięcie w formularz. Jeśli potrzebujesz znaku graficznego, identyfikacji wizualne, opakowania lub projektu strony internetowej, najlepiej będzie jeśli prześlesz mi Brief. Kiedy wspólnie ustalimy wymagania i wytyczne do nowego projektu, prześlę Ci precyzyjną ale niezobowiązującą ofertę. Jeśli ją zaakceptujesz, podpiszemy umowę i wspólnie oddamy się magii projektowania.

 

Jestem zainteresowany współpracą!

Napisz do mnie

 

 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk zgodnie z naszą Polityką prywatności. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczone na Twoim urządzeniu. AKCEPTUJĘ

Tomasz Wroński